Elektronická stavebnice Ekon-01

V roce 1982 se v Sovětském Svazu začal prodávat Ekon-01, který byl velmi rozšířený a populární. Vyráběl jej Leningradský podnik výzkumného institutu Elektrostandard. Stavebnice byla určena pro školáky od 10 do 15 let.

Stavebnice Ekon-01

Uvedené technické údaje:

  • rozměry 206 x 190 x 38 mm,
  • hmotnost 800 g,
  • napájecí napětí 8,7 V, 6 ks baterie A-316 (tužkové, AA),
  • maximální odběr 100 mA.

Stavebnice Ekon-01

Stavebnice obsahuje 36 malých modulů s elektronickými součástkami a jeden velký modul s feritovou anténou. Jednotlivé moduly se vkládají do základního panelu, který obsahuje nízkofrekvenční zesilovač s reproduktorem a regulátorem hlasitosti, ladící kondenzátor a krytý prostor na baterie.

moduly Ekon-01

Princip propojování součástek do obvodů spočívá v tom, že moduly mají po svých stranách pružné ocelové kontakty, ke kterým je součástka v modulu připájena (na obrázku výše jde o rezistor). Tento princip byl použit i u československé stavebnice Elektronik 1.

Ruský návod ke stavebnici Ekon-01

V návodu je popsáno 30 zapojení od jednoduchých přes různé radiopřijímače až po telegrafní vysílač s dosahem cca 1 m. Jelikož se stavebnice prodávala i v Československu, je vedle ruského návodu přiložen i jednodušší český.

Český návod ke stavebnici Ekon-01

Podobnost této stavebnice s japonskou Gakken EX-15 je zřejmá a sovětský výrobek působí jako méně povedená kopie. Méně povedený je, ale není zcela jisté, že princip byl okopírován od Japonců neboť v roce 1978 se prodávala Радиоэлектронная мозаика, v roce 1977 МРК-2 a již v roce 1971 byl publikován článek Электронный конструктор, kde se popisuje výroba kostek se součástkami a magnety a plánuje se brzká výroba.

První model Gakken (EX-15) byl uveden na trh pravděpodobně v letech 1972 až 1976 (přesněji jsem to bohužel nezjistil).

Dokonce již v roce 1969 na výstavě EXPO70 v Japonsku prý mladí sovětští technici představili robota, jehož součástí byly takovéto kostky, jak se ve své knize zmiňuje sovětský inženýr, autor radaru pro letoun MIG-15.

Potom, co jsem viděl před pár lety japonské inženýry na autosalónu v Ženevě lézt pod auta a vše si fotit a malovat, by mne nepřekvapilo, kdyby idea „kostek“ byla ze Sovětského Svazu, ale k dokonalosti a rychle provedena Japonci.

Můžete si stáhnout ofocený originální ruský návod i český doplněk.

Comments
  1. Jiří Matějka
    • Lukáš Hudec
      • Vaclav Moravec
    • Renda Renda

Leave a Reply